Wednesday 29 November 2017

Forex Dlm Pandangan Islam


FOREX DALAM PANDANGAN ISLAM. Forex Dalam Perspektif Islam. Sebagian UMAT Islam meragukan ke halalan praktik perdagangan berjangka Bagaimana menurut pandangan para Pakar Islam. Jangan engkau mengambil sesuatu yang ada Tidak padamu. Sabda Nabi Muhammad SAW Dalam Sebuah hadist riwayat Abu Hurairah. Sementara Fuqaha Ahli Fiqih Islam hadist tersebut di tafsirkan Secara saklek Pokoknya, setiap praktik Jual-beli yang ada Tidak barangnya pada waktu akad hukumnya haram Penafsiran Secara demikian ITU Tidak Pelak Lagi, membuat Fiqih Islam Sulit untuk memenuhi tututan jaman yang Terus berkembang denganb perubahan-perubahannya. Karena ITU sejumlah Ulama Klasik yang terkenal dengan pemikirannya yang Cemerlang, cara menentang penafsiran yang terkesan sempit tersebut Diantaranya Ibnu Alqoyyim ulama bernazhab Hambali ini berpendapat, bahwa Tidak Benar Barang Jual-beli yang Tidak Nampak barangnya tersebut di larang Baik Dalam Al-Corano, Sunna maupun fatwa para Shahabat, larangan tersebut Tidak ada Dalam Sunnah Nabi Hanya terdapat larangan menjual barang yang Belum Ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang Sudah ada pada waktu AKAD. Causa legis atau ilat larangan tersebut Bukan ada atau Tidak adanya barang, melainkan Gharar, ujar Dr Syamsul Anwar MA dari IAIN SUKA Jogyakarta menjelaskan pendapat Ibn AlQayyim. Gharar Adalah ketidak pastian tentang apakah barang Yang di perjual-belikan ITU dapat diserahkan atau Tidak Misalkan sesorang menjual unta yang hilang, atau menjual barang Milik orang rimasto padahal Tidak diberi kewenangan Oleh yang bersangkutan. Jadi meskipun pada waktu akad barangnya Tidak ada, Namun ada kepastian di adakan pada waktu diperlukan sehingga Bisa di serahkan kepada pembeli, Maka Jual-beli tersebut sah Sebaliknya kendati barangnya Sudah ada TAPI - karena Satu dan Hal lain - Tidak mungkin di serahkan kepada Pembeli, Maka Jual beli ITU Tidak sah. Perdagangan berjangka Jelas Bukan Gharar, sebab Dalam kontrak berjangkanya, Jenis komoditi Yang di Jual-belikan Sudah di tentukan Begitu Juga Con una quantità , Mutu Dan Tempat Serta waktu penyerahannya Semuanya berjalan di ATAS rel aturan resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan - Satu hal yang sebenarnya Bisa Juga terjadi pada praktik Jual-beli konvensional. Dalam Perspektif Hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi PBK - Forex Adalah termasuk bagian dari PBK - dapat di masukkan Dalam kategori al-Masa il al Mu ashirah atau masalah-masalah hikum Islam Kontemporer Oleh Karena itu, lo stato hukum Nya dapat di kategorikan kepada masalah Ijtihadiyah Klasifikasi Ijtihadiyah termasuk kedalam Wilayah fi ma la Nasha FIH, yakni masalah hukum yang Tidak mempunyai referensi hukum Nash yang pasti. Dalam kategori masalah hukum al-sahrastani, ia termasuk kedalam paradigma al-Nushush QAD intahat wa alwaqa i la tatanahi Artinya Nash hukum Dalam bentuk Al-Corano un dan Sunnah Sudah selesai Tidak Ada Lagi tambahan dengan demikian, Kasus-Kasus hukum yang Baru Muncul Harus di berikan kepastian hukumnya melalui Ijtihad. Dalam Kasus hukum PBK, Ijtihad dapat merujuk pada teori perubahan hukum yang di perkenalkan Oleh Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah Ia menjelaskan, Fatwa hukum dapat berubah Karena beberapa variabile niat Perubahnya Yakni, waktu, Tempat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya, yaitu Ibn Taimiyyah yang menyatakan bahwa al-Haqiqat fi al-Ayan la fi al-adzhan Artinnya kebenran hukum ITU dijumpai Dalam kenyataan empirik, Bukan Dalam Alam pemikiran atau Alam idea Paradigma ini di turunkan dari Prinsip Hukum Islam tentang Keadilan Yang Dalam al-Corano un istilah digunakan al-Mizan, a-qisth, al-wasth, Dan Al - adl. Dalam penerapannya, Secara khusus masalah PBK dapat dimasukan kedalam bidang kajian fiqih al-siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan Dalam kata rimasto, PBK termasuk kajian hukum Islam Dalam pengertian bagaimana hukum Islam diterapkan Dalam masalah kepemilikan ATAS Harta Benda, melalui perdagangan Berjangka Komoditi Dalam epoca globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin Dalam Rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat Dalam Perdagangan Berjangka Komoditi Dalam ruang dan waktu Serta pertimbangan tujuan dan mafaatnyadewasa ini, sejalan dengan Semangat dan Bunyi UU No 32 1977 tentang PBK Karena teori prubahan hukumseperti di jelaskan di ATAS, menunjukan dapat elastisitas hukum Islam Dalam kelembagaan dan praktek perekonomian, Maka PBK Dalam sistem hukum Islam dapat di analogikan dengan baia al-salam ajl bi ajil. Bay al-salam dapat di artikan sebagai berikut Al-salam atau Al-salaf Adalah baia ajl Ajil bi, yakni memperjual - belikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya di Dalam transaksi demikian, penyerahan ra s al-mal Dalam bentuk uang sebagai nilai Tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang di Maksud Dalam transaksi ITU Ulama Syafi iyah dan Hambaliyah mendefinisikannya dengan AKAD ATAS komoditas Jual-beli yang diberi sifat terjamin yang di tangguhkan berjangka dengan di prezzo Jual yang ditetapkan didalam borsa akad. Keabshahan transaksi berjangka Jual-beli, ditentukan Oleh terpenuhinya Rukun dan condizioni Costi sebagai berikut. Sebagai Utama Unsur-Unsur yang ada Harus Dalam Suatu peristiwa transaksi insuperata Unsur Utama Dalam baia al-salam adalah. Pihak-pihak pelaku transaksi aqid yang disebut dengan istilah atau musulmano musulmano ilaih. Objek transaksi ma qud ilahi yaitu barang-barang komoditi berjangka dan nilai Tukar ra s al-Mal al-salam dan al-musulmano fih. Kalimat transaksi sighat un QAD, yaitu ijab dan qabul Yang Perlu di perhatikan Dari Unsur-Unsur tersebut Adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan Dalam kalimat dan Bahasa yang Jelas menunjukan transaksi berjangka Karena itu Ulama Syafi iyyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau Al - salaf didalam kalimat transaksi ITU dengan Alasan bahwa AQD al-salam Adalah bay al-dum ma dengan sifat dan cara Berbeda dari AQAD Jual dan Beli BUY.2 condizioni Costi-syarat. Persyaratan menyangkut oggetto transaksi, yaitu bahwa oggetto transaksi Harus memenuhi kejelasan mengenai Jenisnya un yakun fi jinsin ma lumin, Sifatnya, Ukuran Kadar, Jangka penyerahan, di prezzo Tukar, dan Tempat penyerahan. Persyaratan yang Harus di penuhi Oleh di prezzo Tukar al-tsaman yaitu Pertama Kejelasan Jenis Tukar ALT, yaitu Dirham, Dinaro, Rupiah atau Dollaro DSB atau Barang - barang yang dapat di Timbang, disukat DSB Kedua kejelasan Jenis Tukar alat apakah Rupiah, USD, EUR, CHF atau sebagainya Apakah timbangan yang disepakati Dalam bentuk chilogrammo, stagno, atau lainnya. Kejelasan Dalam tentang kwalitas oggetto transaksi, apakah kwalitas Istimewa, Baik Sedang atau Buruk condizioni Costi-condizioni Costi di ATAS ditetapkan dengan Maksud menghilangkan Jahalah fi al-aqd atau Alasan ketidak tahuan kondisi-kondisi barang pada Saat transaksi Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di Antara pelaku transaksi. Kejelasan Jumlah di prezzo Tukar Penjelasan di ATAS nampaknya Sudah dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK Klaupun Dalam pelaksanaannya Masih ada pihak-pihak yang di rugikan dengan peraturan perundang-Undangan yang ada, Maka dapatlah digunakan Kaidah hukum atau legale Maxim yang berbunyi ma la yudrak kulluh la yudrak kulluh, yaitu Apa Yang Tidak dapat digunakan semuanya, Maka Tidak Perlu di tinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh di nyatakan dapat diterima, atau setidak-tidaknya sesuai dengan Semangat dan jiwa Norma hukum Islam, dengan menganalogikan baia kepada al-salam. Tulisan di ATAS dihimpun dari berbagai sumber. tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada Unsur penindasan gharar. meskipun ianya disediakan Oleh orang Bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan pertolongan sementara yang diberikan Oleh broker. forex Ianya boleh dikatakan Juga kontrak sementara Antara Pemain forex broker di dan. selagi Pemain tersebut Masih mempunyai ekuiti Dalam akaun mereka Pemain hanya. boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka Sahaja dan mengikut yang mereka. persetujui dengan mediatore mereka Bagi akaun Islamik, broker forex Tidak mengenakan. atau memberikan apa-APA faedah ATAS jaminan mereka dengan jaminan mereka kita. dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Broker forex Adalah orang tengah Antara Antarabangsa banca-banca institusi dan pedagang. kecil rivenditore Mereka membeli qoute dari institusi dan menjual balik reqoute kepada. pedagang kecil Biasanya jualan balik Adalah munasabah Antara 3-10 mata Sahaja di sini. lah mereka membuat keuntungan Proses ini Adalah dibenarkan Oleh Islam Ianya bukan. riba Ada Yang terkeliru menyatakan Jual beli Adalah Juga sama riba Bersambung. Pandangan professor kewangan Islam. Kalau kita mengkaji banyak pandangan Dari Pakar-Pakar kewangan islam yang terlibat. langsung dengan kewangan islam Dan pernah membentang Kertas Kerja di forum. kewangan islam Majoriti bersetuju menyatakan leva Adalah Harus permissible. Seperti kata professor Humayon Dar, direttore Generale di Dar Al Istithmar a Londra. Esamina gli aspetti Shari ah dei fondi hedge islamici emergenti. Shari ah non ha problemi con leva fino a quando si ottiene through. Islamic leva del debito non è un ah preoccupazione Shari, piuttosto è un issue. Kalau economica mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh leva Dalam akaun islamik. northfinance leva yang dikenakan Tidak dikenakan sebarang interesse interesse free. Juga kalau kita durante la notte gioco di parole Tidak ada apa-APA interesse berbanding interesse conventional. dikenakan kalau overnight. Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak YG Mahir dan terlibat Secara langsung. dalam kewangan islam Bukan sekadar merujuk graduan scapolo yg Baru balik dari. universiti di Jordan dan Kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan Tukar jadi. pensyarah di uiam Kemudian Buat hukum Tanpa perbincangan. How di utilizzare la leva finanziaria per grandi risultati con Forex. When si esegue un commercio Forex, sono l'acquisto di una quantità di moneta, definita una quantità lot. The di valuta in una partita dipende dal tipo di account che avete in conto a. standard, un lotto di solito è pari a US 100.000 in un conto mini, un lotto is. But conti di trading Forex sono leva, il che significa che don t devono possedere that. expensive sacco di moneta non resta che controllare, e se lo fai, alcun profitto si guadagna is. yours per ottenere il diritto di controllare un sacco di valuta, si mette un gran smaller. amount di denaro in una sorta di contratto di locazione chiamato un deposito di margine in un standard. account, per controllare che gli Stati Uniti 100.000, è necessario mettere in su 1.000 dei vostri propri soldi nel conto a. mini, per controllare 10.000 , è necessario mettere in su 100. il leverage influenza la quantità di profitto si guadagna, come pure in un account standard, one. pip di una coppia di valute che ha il dollaro statunitense come la base è pari a US 10 in un mini. account , un pip è pari a 1 Ciò significa che, si dovrebbe prevedere correttamente the. movement del mercato ed eseguire un mestiere che guadagna voi duecento Pip obiettivo non an. unrealistic, se si dispone di un account standard, il vostro profitto sarà di 2.000 se si hanno conto a. mini, è 200.To massimizzare i profitti nel Forex trading, è don t devono scambiare un account. not standard di ogni commerciante di inizio può permettersi di al contrario, se si ritiene di avere una buona forecast. on mercato, è possibile barattare più di un lotto Per continuare l'esempio precedente, se il commercio your. successful si guadagnava duecento semi e si aveva acquistato cinque lotti di that. currency, in un conto mini si sarebbe messo 500 del proprio denaro, ma guadagnato. a utile di 1.000 duecento Pip volte cinque lotti in un account standard, è would. have condizionati 5000 e ha conseguito 10,000.The numero di lotti è possibile barattare dipende il margine nel tuo account che s not. the importo depositato che comprende anche nessuna negoziazione aperta si è in esecuzione, taking. into conto di eventuali utili o perdite si può incur. Siri 2 hadith Dhaif sebagai hujah pengharaman. Maaf kerana saya senggang terlalu Lama Buat waktu ini, saya Hanya berkempatan untuk. mengongsi pengetahuan tentang Satu Lagi hadith yang terputus Sanad Dhaif YG dijadikan. hujah pengharaman, iaitu. Janganlah kamu menjual sesuatu yang Tidak di Dalam milikmu Riwayat Abu Daud. Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 Februari 2008.Adalah terjemahan langsung Satu hadith yang masyhur. la tabi ma laysa indak..Beberapa ISU Telah dibangkit berkenaan hadith ini Salah satunya tentang percanggahan. rantaian sanadnya Al Bukhari dan Muslim Tidak pernah merekodkan Dalam koleksi. mereka walaupun di Più antaranya Ab Dawd e al Tirmidhi, Ada merekodkannya. Percanggahannya Adalah seperi berikut.1 Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal e Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh. Ja lontano ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim Ibn Hizam, manakala yang. keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi di Più menyatakan antara. Ysuf e Hakim Dalam al Mizan , al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung. tidak diketahui la yu araf.2 Berkenaan periwayat Utama Hadith ini, Hakim Ibn Hizam, dikatakan oscuro. majhul al Hal Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau Antara periwayat yang boleh. dipercayai al affidabile thiqqat Sementara al Nasa i Telah merakamkan cuma satu. Hadith yang diriwayatkan Oleh beliau, di Più menyatakan beliau Adalah obscuremodity futuri Un islamico legale analysis. Mohammad Hashim Kamali. Majlis fatwa Kebangsaan Hukum Pelaburan Forex. Suzardi Maulan 16 febbraio 2012.Pelaburan forex Yang dibuat Oleh individu di piattaforma online internet Adalah haram. Keputusan ini Telah gioco di parole dibuat Oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata Wang Asing forex Oleh individu Secara lani singolo spot forex melalui platfom Elektronik mengandungi Unsur-Unsur seperti riba melalui pengenaan interesse di rollover, pensyaratan Jual beli Dalam pemberian Hutang melalui leva, Qabd Yang Tidak Jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata Wang Yang tiada Dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian. Tuan dapat membaca kenyataan lanjut seperti berikut. Muzakarah Jawatankuasa fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-98 yang bersidang pada 13-15 Februari 2012 Telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing Oleh Individu Secara Lani individuale Spot Forex Melalui platfom Elektronik Muzakarah Telah membuat keputusan seperti berikut. Setelah taklimat mendengar dan penjelasan Pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam ISRA Serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata Wang Asing forex Oleh individu Secara lani posto individuale forex melalui platfom Elektronik Adalah voce melibatkan ribawi iatu mata Wang Dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang Perlu dipatuhi condizioni Costi-condizioni Costi Umum Jual Beli dan condizioni Costi-condizioni Costi khusus bagi Bay al-Sarf seperti berikut. Syarat-condizioni Costi Umum Jual beli. Pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan kontrak Ahliyyah al-Ta aqud. Harga belian hendaklah diketahui dengan Jelas Oleh kedua-dua pihak yang berakad. Item belian hendaklah Suatu yang wujud dan dimiliki sepenuhnya Oleh pihak yang menjual Serta boleh diserahkan kepada pembeli. Sighah akad hendaklah menunjukkan keredhaan kedua-dua pihak, Tidak ada Unsur penempohan dan dan sighah ijab qabul mestilah bersepadanan dan menepati Antara Satu sama rimasto Dari sudut Ciri-Ciri dan kadarnya. Syarat-condizioni Costi khusus Bay al-Sarf. Berlaku taqabbudh penyerahan Antara kedua-dua elemento yang terlibat Dalam piattaforma di forex sebelum kedua-dua pihak yang menjalankan transaksi berpisah daripada majlis akad. Jual beli matawang hendaklah dijalankan Secara lani dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan dan. Akad Jual Beli al-sarf mesti bebas daripada khiyar al-Syart. Selain memenuhi condizioni Costi-condizioni Costi tersebut , Muzakarah Juga menegaskan bahawa Operasi perdagangan pertukaran mata Wang Asing forex hendaklah bebas daripada sebarang Unsur riba, elemen al-Salaf wa al-Bay pemberian Hutang dengan condizioni Costi dilakukan transaksi Jual beli, Unsur perjudian, gharar Yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci yang Telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata Wang Asing forex Oleh individu Secara lani posto individuale forex melalui platfom Elektronik mengandungi Unsur-Unsur seperti riba melalui pengenaan interesse di rollover, pensyaratan Jual beli Dalam pemberian Hutang melalui leva, Qabd Yang Tidak Jelas ketika transaksi pertukaran , penjualan mata Wang Yang tiada Dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian Selain ITU ianya Juga Tidak SAH Dari sisi undang-undang Kerajaan Malaysia. Sehubungan ITU, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata Wang Asing forex Oleh individu Secara lani posto individuale forex melalui platfom Elektronik yang ada pada masa ini Adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak SAH Dari sisi undang-undang Negara Selaras dengan ITU, UMAT Islam Adalah dilarang daripada melibatkan diri Dalam perdagangan mata Wang seumpama ini. Muzakarah Juga menegaskan bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke ATAS Urus Niaga pertukaran mata Wang Asing menerusi kaunter di pengurup Wang Dan berlesen Urus Niaga pertukaran mata Wang Yang Asing dikendalikan Oleh institusi-institusi kewangan yang dilesenkan di bawah undang-undang Malaysia. Laporan Akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan. KOTA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan UMAT Islam haram mengamalkan sistem Perniagaan pertukaran Wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana Perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran Wang Asing seperti ITU Tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, Kita dapati Perniagaan pertukaran Wang Asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem Perniagaan cara demikian, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor berkata banyak ISU yang meragukan mengenai Perniagaan pertukaran Asing, Oleh UMAT ITU Islam Tidak Perlu menceburkan Diri, tambahan pula kegiatan ITU membabit penggunaan internet di kalangan individu, Yang menyebabkan Untung Rugi Tidak menentu. Lain-lain Jenis Perniagaan pertukaran Wang Asing, seperti melalui pengurup Wang atau dari banca ke banca dibenarkan, kerana ia Tidak menimbulkan spekulasi mata Wang atau Untung Rugi yang Tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan rimasto Yang turut dicapai Dalam mesyuarat ITU ialah mengharuskan UMAT L'Islam membuat pelaburan atau membuat Simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium SSPM yang dikendalikan Banca Simpanan Nasional BSN. Katanya keputusan ITU dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan pannello Oleh pihak syariah Bank Negara pada muzakarah ITU BERNAMA.

No comments:

Post a Comment